top of page
judge-gavel-with-justice-lawyers-lawyer-working-judge-concept.jpg

מנהלי

בית המשפט לעניינים מנהליים בישראל משמש מכשיר יסוד לשמירה על שלטון החוק ושמירה על עקרונות הצדק, תוך הקפדה על עמידה בפעולות המנהליות בדרישות החוק. הבנת מתי וכיצד לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים ולפסיקות המהותיות שעיצבו את פסיקתו היא קריטית עבור העוסקים בתחום זה.

מתי לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים:

בית המשפט לעניינים מנהליים מחזיק בסמכות השיפוט בסוגיות שונות, כפי שהכתיב חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים משנת 2000. הוא דן בעתירות נגד החלטות של רשויות ממשלתיות, רשויות מקומיות וגופים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים. ניתן להגיש עתירות במקרים של חוסר תקינות פרוצדורלית, חוסר רציונליות, חוסר מידתיות, הטיה או כל הפרת חוק על ידי גוף מנהלי. פונים לבית המשפט לעניינים מנהליים כאשר מיצו את כל שאר דרכי הסעד הקיימות במסגרת המנהלית.

חוקי בית המשפט לעניינים מנהליים בולטים:

עקרון הסבירות:

בית המשפט לעניינים מנהליים ממלא תפקיד חיוני בהבטחת הגופים המינהליים להפעיל את סמכויות שיקול הדעת שלהם באופן סביר. התיק המובהק של "הסתדרות הכללית לעבודה בישראל נ' מדינת ישראל ואורס" (ע"ד 1/03) חיזק עיקרון זה. בית המשפט קבע כי יש להפעיל תמיד את הסמכות המוקנית לרשות ציבורית באופן סביר, כלומר שעל הרשות להתחשב בכל הגורמים הרלוונטיים, להתעלם מאלה שאינם רלוונטיים ולהפעיל את סמכויותיה באופן מידתי.

עקרון הצדק הטבעי:

ב"יוסף פנחסי נ' משטרת ישראל" (ע"ד 4/94) הדגיש בית המשפט את עקרון הצדק הטבעי, וקבע כי אין לשפוט אדם שלא נשמע. כלל זה, המכונה גם אודי אלטרם פרטם, נמצא כטבוע ברעיון של משפט הוגן והליך הוגן. הוא מחייב את הגופים המנהליים לתת שימוע הוגן לאדם שנפגע לפני קבלת החלטה.

סיכום: 
המשפט המנהלי בישראל הוא תחום דינמי ומתפתח, המבטיח שגופים ציבוריים פועלים בגבולות החוק והמשפט. בית המשפט לעניינים מנהליים, באמצעות פסיקתו, סייע בחיזוק עקרונות הסבירות והצדק הטבעי, מה שהופך אותו לפלטפורמה רבת עוצמה לקריאת תיגר על עוולות מינהליות שנתפסו. כמו בכל עניינים משפטיים, הדרכה של יועץ משפטי מנוסה עשויה להתגלות הכרחית בניווט בתחום המורכב הזה.

bottom of page